In gesprek met klant en vakman

Werkspot ging op bezoek bij vakman Willem en zijn klanten Anil en Martijn, trotse eigenaars van een nieuwbouwappartement. Waarom kozen ze specifiek voor Willem en waar moet je als klant opletten bij het zoeken naar een vakman? 
In gesprek met klant en vakman"We lazen veel positieve reviews!"
Dat reviews op je profiel een duidelijk verschil kunnen maken en je kans op het binnenhalen van een opdracht aanzienlijk vergroten, blijkt steeds uit gesprekken met meerdere consumenten.

Dit keer spraken wij met Anil en Martijn, twee trotse KLM stewards die binnenkort hun intrek in hun nieuwbouwappartement in Amsterdam zullen nemen. Via Werkspot vonden zij Willem Soer uit Almere, specialist in het aanbrengen van renovliesbehang en werkzaam als schilder en behanger onder de naam Wilmi.

Waarom hebben jullie besloten via Werkspot een vakman te zoeken en waar letten jullie op?
Martijn: “Met schilderen en behangen maak je bewegingen die je normaal gesproken niet maakt en dat levert spierpijn op. We vliegen regelmatig en maken lange vluchten, dan ben je lichamelijk actief. Het leek ons daarom beste de opdracht uit te besteden.”
Anil: “We hebben Willem gevonden via Werkspot. We kenden de site al en hebben het eerder gebruikt. Vakmannen reageren op jóuw oproep, dat scheelt tijd.”
Martijn: “We kijken naar de prijs, maar ook de kwaliteit telt. Daarom lezen we de reviews. Wij betalen liever meer voor goed werk, dan minder voor een klus die weer opnieuw moet.”
Anil: “Willem heeft al jaren ervaring en komt uit Almere, net als wij. En we lazen veel positieve reviews. Hij heeft er meer dan 90.”

Willem, stel je bepaalde voorwaarden aan een klus?
Willem: “Ik hou van humor en korte lijnen. En mijn radio is belangrijk, zonder muziek kan ik niet werken. Als een klant zegt ‘Radio uit’, dan loop ik zo weg.”
Anil: “Hij zingt de hele dag door! Ik heb er geen last van.”
Martijn: “We hebben allemaal dingen nodig om ons op ons gemak te voelen in ons werk, zo lever je betere resultaten.”

Willem, wat is jouw geheim voor succes?
Willem vertelt: “Als ik ergens naartoe ga, dan pak ik ze in,” lacht Willem. “Mijn ‘geheim’ is dat ik mensen op locatie laat zien wat ik doe. Ik neem ze mee naar mijn huidige project, dat is mijn visitekaartje. Aan foto’s zie je niet wat ik kan. Een timmerman heeft daar meer aan, die kan laten zien wat hij ontwerpt en bouwt. Maak ik een foto van mijn schilderwerk, dan is mijn witte muur plotseling grijs. Nee hoor, kom maar langs, dat is het beste.”

Hebben jullie tips voor mede-zzp’ers en klanten?
Martijn: “Ik zou andere klanten aanraden eerst de reviews te lezen, dat schets een eerlijk beeld. En wees vooraf duidelijk over je wensen.”
Willem: “Ik vind dat je moet doen waar je goed in bent. Laminaat leggen bijvoorbeeld, dat laat ik wel aan een ander over.”
Martijn: “Eens. Wij doen ook waar we goed in zijn. Bij de beste.”
Willem: “Dat is waar, je kan van KLM niet zeggen dat ze slecht zijn. Bij anderen is het soms maar afwachten of je aankomt…”

MSA - The Safety Company