Niet adverteren opent de weg voor concurrentie

Niet adverteren, ook niet naar bestaande klanten, opent de weg voor concurrentie. Dat stelt communicatiedeskundige Philiep Caryn van Caryn Communicatie. Caryn: ”Het kost een bedrijf uiteindelijk meer om achterstand goed te maken in plaats van de communicatie op peil te houden of op te drijven in crisistijden.” 
Niet adverteren opent de weg voor concurrentieNiets communiceren betekent minder merkbekendheid en dat impliceert minder omzet, stelt Caryn. “Ook al zien consumenten zich genoodzaakt hun gewoontes te wijzigen tijdens momenten van crisis, een deel gaat na de crisis terugvallen op hun vertrouwde merken. Maar een ander deel zal trouw blijven aan de merken en producten die ze leerden kennen in crisistijden”.
Met een doordacht marketingplan kan een bedrijf op korte termijn succes boeken, maar het is eveneens een proces van lange adem.
Caryn: “De reden waarom marktleiders en succesvolle bedrijven een groot deel van hun marketingbudget uitgeven aan deelname aan events en beurzen, is grotendeels te verklaren door de vrees dat hun klanten, indien ze niet op de beurs aanwezig zouden zijn, bij de concurrentie gaan informeren over hun manier van werken en voordelen.”
Nike bijvoorbeeld sponsort (exclusief) sinds lange tijd belangrijke sportevenementen, niet direct om meer marktaandeel te verwerven, wel ook om de weg af te snijden voor Adidas en andere sportmerken 
Niet adverteren opent de weg voor concurrentieInformatiebehoefte
De informatiebehoefte blijft bestaan en neemt zelfs toe, stelt Caryn. “Het is niet omdat klanten voor het moment minder of niets meer bestellen, dat ze geen info inwinnen of verzamelen over de producten die ze normaal bestellen. Door deze ongewone omstandigheden hebben zowel consumenten als vakmensen meer tijd om met media bezig te zijn: lezen, zowel online als in print en kijken als op tv. Bovendien gaan velen juist nu ook op zoek naar nieuwe producten.”
Als uw klanten uw producten niet terugvinden, gaan ze automatisch twijfelen of ze de juiste keuze gemaakt hebben door uw ‘onzichtbare’ services en producten aan te kopen. Er rijzen ook twijfels of u dit gamma in de toekomst zal blijven leveren?

Lees- en kijkcijfers stijgen
Uit een studie van het wereldwijd toonaangevende Havas blijkt dat de kijkcijfers met 20 procent gestegen zijn sinds de komst van corona. Zowel nieuwsprogramma's als andere uitzendingen profiteren van stijgende kijkcijfers. Ook digitaal zien we een boost van ongeveer plus 35 procent voor de websites. Ook de mediaconsumptie van de woonbladen is gevoelig gestegen.
Events zullen niet zo vanzelfsprekend zijn, meent Caryn tot slot. “Los van het feit dat het organiseren van beurzen, opendeurdagen en demonstraties nog altijd verboden blijft, is de vrees terecht dat klanten voor nog veel langere tijd gaan wegblijven van situaties waar fysiek contact tot echte of denkbeeldige besmetting kan leiden. Video en virtuele events gaan fysieke contacten vervangen maar zullen toch wellicht niet dezelfde impact hebben.”

Lemm en ten Haaf